Hieronnat

Urheiluhieronta

Urheilulla kuten kuntoilullakin on monia hyviä vaikutuksia. Mutta mikä säännöllinen ruumiillinen harjoittelu voi tuntua myös kipuna, jäykkyytenä tai kankeutena.

Säännöllisen harjoittelun tukena urheiluhieronta keventää rasitusta, jonka harjoittelu keholle tuottaa,
Urheiluhieronnasta on hyötyä niin ennen kuin jälkeen suorituksen. Se voi ehkäistä ennalta rasitusvammojen syntyä. Urheiluhieronta rentouttaa lihaksia ja lisää niiden elastisuutta

Suorituksen jälkeen hieronta sekä nopeuttaa palautumista että lievittää mahdollista kipua

Urheiluhieronnalla voi lisätä tehoa harjoitteluun.

Klassinen hieronta ja lihaskalvokäsittely

Klassisen hieronnan monet tuntevat suomalaisen terveyden ja hyvinvoinnin ylläpidon vanhana keinona. Nykyisin se on kehittynyt monipuoliseksi lihashuolloksi.

Perinteisessä muodossaan hieronta laukaisee lihasjännityksiä ennalta ehkäisten myös vaivoja. Hieronnassa käsitellään lihaskireyksiä erilaisin ottein. Näin lihasten aineenvaihdunta paranee ja lihaskipu lievenee

Hieronta voi myös monin tavoin parantaa kehon liikkuvuutta. Liikkuvuutta lisäävässä hieronnassa käsittely kohdistetaan nivelten ja nikamien ympäristöön. Näin nivelten liikkuvuus paranee ja mahdolliset säryt lievenevät.

Kunnon hieronta voi tuntua makeana kipuna, mutta tuskaa se ei tuota. Hieronnassa kuunnellaan ja otetaan huomioon asiakkaan tuntemuksia.

Hieronta auttaa yhtä lailla ammatissaan lihasrasitukselle joutuvaa kuin harrastuksekseen liikkuvaa kuntoilijaa. Istumatyöläisen niskakipu yhtä lailla kuin ammattikuljettajan hartioiden kolotus saavat apua hieronnasta.

Triggeripisteet

Triggeripisteet löytyvät kaikilla ihmisillä kaikissa lihaksissa samoissa kohdin. Pisteisiin syntyy kipuja lihasjännityksestä. Jännitys voi johtua voimakkaasta rasituksesta. vähäisistä vammoista, venähdyksistä tai revähdyksistä. Ei edes tarvitse olla mikään himourheilija altistuakseen triggerikivulle.

Tavallisen sunnuntaihiihtäjän suksi voi lipsahtaa ladulta. Kotisiivoojan ote voi lipsua ja vartalo kiertyä hiukan liikaa. Kummassakin esimerkissä triggerikipu on syntynyt. Kipu ei poistu itsekseen, vaikka ehkä hiukan vaikeneekin.. Mutta vaikka lihas ei silloin kipua tunnekaan, se on silti kireä ja toimii vajaasti.

Triggerikivut ovat olleet pitkään tunnettuja. Triggeripisteiden käsittelyllä kipuihin saa helpotusta.